علت های سنگینی سر و درمان

سردرد

قریب به اتفاق 90 درصد مردم در دوره‌ای در زندگی خود از احساس سنگینی سر شکایت دارند. اگر چه سنگینی سر می‌تواند خفیف باشد، اما اگر به طور منظم رخ دهد، می‌تواند نگران کننده باشد.

شاید شما نیز احساس سنگینی سر را تجربه کرده‌اید. برخی افراد می‌گویند این احساس سنگینی به گونه‌ای است که به سختی می‌توانند سر خود را بالا نگه دارند، در حالی که دیگران سنگینی سر را مانند احساس فشار یک باند محکم در اطراف سر خود توصیف می‌کنند. در اکثر موارد، این احساس فقط یک بار رخ داده و بسیار خفیف است. عده کمی از افراد به صورت منظم از سنگینی شدید سر همراه با خستگی و یا سنگینی سر همراه با سرگیجه شکایت می‌کنند. حساس فشار و سنگینی سر را می‌توان با استرس و اضطراب مرتبط دانست. هنگامی که فشار و سنگینی سر شدید باشد و مدت زمان طولانی طول بکشد، توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کنید.

معمولاً احساس سنگینی سر به تنهایی مشکل نگران کننده‌ای نیست. در واقع این حالت به سرعت برطرف شده و فرد آن را به فراموشی می‌سپارد. اما هنگامی که احساس سنگینی سر به صورت منظم و همراه با علائم دیگری مانند سرگیجه، خستگی، یا استفراغ رخ دهد، نه تنها ناراحت کننده است، بلکه جای نگرانی دارد. اگر شما یا نزدیکان‌تان از تکرار سنگینی سر شکایت دارید، به یک پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه  کنید تا به سرعت علت آن تشخیص داده شود و درمان مناسبی برای شما آغاز گردد.برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره روش‌هایی که متخصصین ما در کلینیک تخصصی مغز و اعصاب دکتر سخابخش در تشخیص علت و درمان سنگینی سر بکار می‌برند می‌توانید با ما از طریق شماره تلفن‌ 02188415320 با ما در تماس باشید.

علت‌های سنگینی سر

استرس

در جامعه ما استرس و اضطراب مشکل شایعی است و همه افراد ممکن است آن را تجربه کنند. سردرد تنشی اغلب می‌تواند موجب احساس سنگینی سر و خستگی فرد شود. در بسیاری از موارد، استرس منجر به سردرد تنشی می‌گردد. گاهی اوقات، سردرد می‌تواند با فشار سر آغاز شود. بسیاری از افراد آن را به صورت " احساس سنگینی سر و فشار شدید" توصیف می‌کنند.

سردرد میگرنی

میگرن نوعی سردرد است که باعث درد قابل توجهی شده و به طور معمول با علائم هشدار دهنده خاصی آغاز می‌شود. برای برخی افراد، این علائم می‌تواند شامل درخشش نقاط نورانی باشد، در حالی که دیگران ممکن است احساس سرگیجه، گزگز دست و پا  و یا سنگینی سر را تجربه کنند.

سرگیجه

سرگیجه یکی دیگر از علت‌های احتمالی سنگینی سر است. سرگیجه به معنی دوران سر و احساس از دست دادن تعادل  می‌باشد، به ویژه هنگامی که فرد سر خود را حرکت داده و یا از حالت دراز کش به نشسته تغییر وضعیت می‌دهد.

خستگی

بسیاری از افراد ممکن است خستگی را تجربه ‌کنند، اما برخی از افراد از احساس خستگی مداوم همراه با احساس سنگینی سر شکایت دارند. این علائم می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکلات زمینه‌ای مانند مشکلات کلیوی و کبدی، بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان، اختلالات عصبی، یا سندرم خستگی مزمن باشد. اگر شما به طور مکرر دچار سنگینی سر و خستگی می‌شوید، باید تحت درمان و مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرید.

علائم و نشانه‌های سنگینی سر

علائم-سردرد

علائم و نشانه‌های سنگینی سر تا حد زیادی به عوامل ایجاد کننده این مشکل بستگی دارد. به عنوان مثال، در مورد میگرن، درد در یک طرف سر، همراه با حساسیت به نور و صدا رخ خواهد داد. در مورد خستگی که باعث سنگینی سر می‌شود، شما متوجه احساس خستگی خود خواهید شد. در بسیاری از موارد، سنگینی سر باعث تسلسل علائمی در بدن شما می‌شود، ابتدا باعث خستگی شما شده و به تدریج این خستگی در تمام اوقات رخ می‌دهد و در نتیجه سبب استرس و اضطراب شما می‌گردد. اضطراب نیز اغلب اوقات منجر به بی‌خوابی شما می‌شود.

در اینجا به برخی از علائم مختلفی که با احساس سنگینی سر همراه است، اشاره می‌کنیم:

• سر درد ضربان‌دار
  • سنگینی سر
  • تاری دید و دوبینی
  • حساسیت به بو، صدا و نور
  • مشکلات تمرکز
  • انرژی پایین
  • از دست دادن تعادل
  • درد مبهم در سر
  • فشار یا سفتی در پشت سر، دو طرف سر و یا پیشانی
  • حساسیت به لمس در عضلات شانه و گردن
  • افزایش تعریق
  • درد قفسه سینه
  • تپش قلب
  • بی‌خوابی

روش‌های تشخیص سنگینی سر

بسیاری از افراد برای سنگینی سر نیازی به درمان ندارند، زیرا تنها یک بار احساس سنگینی خفیف را تجربه می‌کنند و خود به خود برطرف می‌شود. اگر سنگینی سر به صورت منظم رخ دهد و همراه با علائم شدید و ناراحت کننده باشد، دریافت درمان‌های پزشکی ضروری است. مطلع کردن پزشک خود در مورد هر گونه علائمی که تجربه می‌کنید، حائز اهمیت است. برای این منظور می‌توانید علائمی که در طی روز تجربه می‌کنید، یادداشت کنید تا بعداً در مورد آنها با پزشک خود صحبت کنید. انجام یک معاینه فیزیکی و مطرح کردن سؤالاتی درباره علائم اغلب می‌تواند در تعیین علت ریشه‌ای احساس سنگینی سر به پزشک کمک کند. گاهی اوقات لازم است تا یک پزشک متخصص مانند متخصص مغز و اعصاب، به طور تخصصی مشکل شما را تشخیص داده و شما را تحت درمان قرار دهد. پزشک متخصص برای تشخیص اینکه سنگینی سر شما یک مسئله جدی است یا نه، ممکن است روشهای ام.آر.آی ، سی‌تی‌اسکن  و یا احتمالاً کشیدن مایع نخاعی را تجویز کند.

گزینه‌های درمان

پزشک ممکن است داروهای ضد درد یا تریپتان را برای کمک به درمان میگرن تجویز کند. سرگیجه نیز ممکن است با روشی موسوم به "حرکات تغییر موقعیت کانالی" (مانور حرکتی سی.آر.پی.ام) درمان گردد، این روش متشکل از چند حرکت و مانور ساده سر است. اما درمان سرگیجه ممکن است نیاز به مداخله جراحی نیز داشته باشد.

سنگینی سر ناشی از سردرد تنشی اغلب با مصرف داروهای زیر برطرف می‌شود:

• ایبوپروفن
  • استامینوفن
  • ناپروکسن
  • آسپرین

برای افرادی که به علت استرس، به طور مکرر سردرد تنشی را تجربه می‌کنند، ممکن است داروهایی از جمله شل کننده‌های عضلانی، داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای، داروهای ضد تشنج یا سایر انواع داروهای ضد افسردگی برای کمک به جلوگیری از حملات درد تجویز شود. توجه داشته باشید که بسیاری از این داروها می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند و شروع تأثیرگذاری آنها و نیز سازگاری بدن شما ممکن است چندین هفته به طول انجامد.

درمان‌های خانگی برای احساس سنگینی سر

روشهایی برای درمان خانگی سنگینی سر وجود دارد که افراد می‌توانند به عنوان یک روش جایگزین از آنها استفاده کنند. در مورد سردرد تنشی، تکنیک تجسم می‌تواند مفید باشد. در این تکنیک باید بر روی تصاویری در ذهن خود تمرکز کنید. برای این منظور ابتدا چشمهای خود را بسته و سنگینی سر خود را کاملاً احساس کنید. سپس تصور کنید که کسی دریچه سر شما را باز می‌کند و احساس سنگینی از سر شما خارج می‌شود. شما می‌توانید این روش را چندین بار تکرار کنید تا زمانی که احساس سنگینی سرتان برطرف شود. در مواردی که یک بیماری زمینه‌ای وجود دارد، تکنیک تجسم به رفع احساس سنگینی سر کمک نمی‌کند. این روش تنها می‌تواند در شرایطی مؤثر باشد که احساس سنگینی سر ناشی از خستگی و استرس باشد.

در اینجا به برخی از درمانهای خانگی برای رفع احساس سنگینی سر اشاره می‌کنیم:

• چرت زدن و خواب خوب شبانه باعث آرامش و ریلکسی مغز می‌شود.
  • پیروی از یک رژیم غذایی متعادل حاوی مقدار زیادی فیبر
  • خودداری از فشار بر روی چشمها
  • تمیز نگه داشتن چشمها در همه اوقات
  • نوشیدن آب لیمو با زنجبیل: این نوشیدنی می‌تواند تهوع مرتبط با فشار و سنگینی سر و سر درد را برطرف کند.
  • پیشگیری از یبوست: زور زدن در هنگام اجابت مزاج سبب فشار در سر می‌شود.
  • نوشیدن زردچوبه و یا استنشاق چوب زردچوبه دارای اثرات رفع سنگینی سر می‌باشد.
  • مدیتیشن: اگر به طور مکرر احساس سنگینی سر دارید و درمانهای خانگی تاکنون موفقیت آمیز نبوده است، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. هیچ دلیلی وجود ندارد که به این وضعیت ادامه دهید و لازم است هر چه زودتر علت زمینه‌ای احساس سنگینی سرتان مشخص گردد.