علت و درمان سردرد در پیشانی وشقیقه

sardard
سردرد یکی از دلایل اصلی مراجعه به پزشکان در سراسر دنیا است. ماهیت، شدت و محل درد در سر بسیار متفاوت است. گاهی اوقات درد پراکنده شده و در تمام سر احساس می‌شود. در برخی دیگر از مواقع درد در یک قسمت یا یک نقطه از سر احساس می‌شود. درد پیشانی یکی از این موارد است که همراه با درد در پشت سر و در شقیقه بوده و یکی از شایع‌ترین انواع سردرد است.
محل سردرد به میزان زیادی می‌تواند نشان‌دهنده علت بروز آن باشد. به هر حال، بسیاری از سردردها، دلیل مشخصی ندارند و به نظر می‌رسد که کشیدگی و فشار عضلانی دلیل آنها باشد. شایعترین نوع سردرد است، خطرناک نیست، اما مکرراً رخ می‌دهد. سردرد تنشی شایعترین نوع سردرد است و اغلب در اثر استرس و فشارهای عاطفی و عصبی ایجاد می‌شود. بیشتر بالغین این نوع سردرد را تجربه کرده‌اند. علت آن انقباض عضلات کاسه سر، گردن، شانه و صورت است و مهم‌ترین دلیل هم هیجانات عصبی است. درد معمولاً از ناحیه پیشانی، گردن یا شانه شروع می‌شود و به تدریج تمام کاسه سر را فرا می‌گیرد. بیمار ممکن است تهوع پیدا کند، اما به استفراغ دچار نمی‌شود. این درد می‌تواند ۳۰ دقیقه تا ۷ روز ادامه داشته باشد. سر درد عصبی اگر با استفراغ و تب، تاری دید، اختلال در تکلم، سستی دست و پاها، کاهش هوشیاری، حملات شدید و ضعف عمومی همراه باشند، باید جدی گرفته شود و حتماً به پزشک مراجعه شود

اگر فرد سردردهای مکرر در ناحیه جلوی پیشانی خود داشته باشد باید حتماً به پزشک مراجعه کرده تا دلیل درد مشخص شده و درمان مناسب آن ارائه شود. اقدامات درمانی برای بهبود سردردهای ناحیه پیشانی و شقیقه متناسب با علت بروز آنها انجام می‌گیرد. برخی از این علت‌ها عبارتند از میگرن، سینوزیت، مشکلات مغزی و غیره که متخصصین ما در کلینیک تخصصی مغز و اعصاب دکتر سخابخش، پس از انجام آزمایشات و معاینات پی به علت بروز آن می‌برند و درمان‌های مناسبی را جهت رفع و کنترل این مشکل و عوارض آن تجویز می‌کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه درمان انواع سردردها از جمله سردردهای شقیقه و پیشانی می‌توانید با ما از طریق شماره‌ 02188415320 تماس حاصل فرمایید.

سردرد در جلوی سر

1

سردرد در جلوی سر یا درد پیشانی یا سردرد پیشانی ممکن است به همه ناحیه جلوی سر کشیده شود یا در یک قسمت یا یک نقطه باقی بماند. این نوع سردرد ممکن است با درد در ناحیه شقیقه‌ها همراه باشد. درد موجود در جلوی سر ممکن است به سمت چشم‌ها و بینی و حتی تمام صورت کشیده شود. همانند بیشتر سردردها، این نوع سردرد نیز کوتاه بوده اما احتمالاً دارای عودهای مکرر است. به ندرت، سردرد به مدت چند روز یا یک هفته باقی می‌ماند، سردرد برای مدت کوتاهی تا حدودی از بین رفته اما در غیر این صورت ممکن است بدون وقفه ادامه یابد.
ارزیابی و معاینه درد پیشانی همراه با علائم دیگر آن از اهمیت زیادی برخوردار است. بسیاری از دلایل ایجادکننده درد پیشانی خطرناک نیستند. به هر حال، شدت درد یک شاخص مناسب برای مشخص کردن میزان خطرناک بودن دلایل زمینه‌ای نیست. علائم همراه با سردرد ممکن است برای رد احتمال برخی بیماری‌ها مفید باشد. عوامل ساده‌ای مانند پوشیدن کلاه یا هدبند تنگ، برخی از مدل‌های مو و عدم استفاده از عینک مناسب برای افرادی که مشکل بینایی دارند ممکن است باعث سردرد شود که به راحتی قابل پیشگیری هستند.

دلایل

بیشتر علل سردردهای عمومی می‌توانند باعث درد در پیشانی نیز شوند. ممکن است برخی از علل، بیشتر باعث پیشانی درد شوند. در اینجا به چهار دلیل شایع که باعث ایجاد درد در پیشانی می‌شوند اشاره می‌شود:

کشیدگی یا فشار عضلات

فشار عضلات یکی از دلایل سردردهای حاد است که می‌تواند به دلیل اسپاسم یا گرفتگی عضلات یک ناحیه از سر ایجاد شده باشد. ممکن است این درد به قسمت‌های دیگر سر نیز گسترش یابد. سردردهای ناشی از فشار عضلات به سردردهای تنشی معروف هستند و پیشانی یک قسمت از سر است که بیشتر در معرض این نوع سردرد قرار دارد. معمولاً این درد به شکل یک نوار دور سر بوده و در طول روز تشدید شده و پس از استراحت کاهش می‌یابد. فشار عضلات به دلیل استرس، خستگی، وضعیت بدنی نامناسب، اخم و در برخی موارد کم‌آبی بدن ایجاد می‌شود.

خستگی چشم

استفاده بیش از اندازه از چشم‌ها به یکی از مشکل شایع در دو دهه اخیر تبدیل شده که علت آن گذراندن زمان زیادی پشت وسایل الکترونیکی است. به هر حال، مطالعه طولانی مدت و قرار گرفتن در معرض نور روشن بدون استفاده از وسایل حفاظتی برای چشم ممکن است باعث خستگی چشم شود. خستگی چشم می‌تواند باعث درد چشم و پیشانی درد شود. غالباً درد در پشت چشم‌ها احساس شده و ممکن است درجاتی از فشار عضلات در ناحیه پیشانی هم به وجود آید. بیماری‌های دیگر چشم مانند گلوکوما، سلولیت اوربیتال نیز ممکن است باعث پیشانی درد شوند.

درد سینوس

چهار جفت حفره در استخوان جمجمه وجود دارد که به آنها سینوس‌های پارانازال گفته می‌شود. همه اینها به حفره‌های بینی وصل می‌شوند. در زمانی که سینوس‌ها ملتهب، عفونی یا مسدود می‌شوند، محل سینوس‌های پارانازال به خصوص در سینوس‌های پیشانی می‌توانند باعث پیشانی درد شوند. سینوزیت یک بیماری شایع بوده که باعث ایجاد درد در ناحیه اطراف سینوس‌های پیشانی می‌شود. این نوع از سردرد غالباً به سردردهای سینوسی معروف هستند.

میگرن

سردردهای میگرنی یکی دیگر از دلایل پیشانی درد هستند. دلیل اصلی میگرن تاکنون مشخص نشده است اما به نظر می‌رسد اثرات عوامل ژنتیکی و محیطی باعث تغییر سطح هورمون‌های مغزی می‌شوند. درد در یک طرف سر شدیدتر بوده و می‌تواند در دو طرف سر هم ایجاد شود. ممکن است درد با اختلالات بینایی، تهوع، استفراغ، سرگیجه و برخی دیگر از علائم نورولوژیکی همراه باشد. درد معمولاً با یک پیش هشدار شروع می‌شود. میگرن معمولاً یک بیماری است که علائم آن مکرراً تکرار می‌شود.

2

سردرد یک علامت است و بیماری نیست. ماهیت، شدت و علائم همراه با درد در هر فرد متفاوت است. در برخی موارد ماهیت درد می‌تواند علت را مشخص کند. برای مثال، یک سردرد سینوسی ممکن است مانند گرفتگی عضلات و احساس درد عمیق باشد. به هر حال همیشه یک راه حل مطمئن برای تشخیص علل وجود ندارد. علائم همراه می‌توانند بهترین شاخص برای تشخیص علت باشند.

 قرمزی، سوزش و اشک چشم
 تاری دید و دوبینی
 گرفتگی بینی
 آبریزش بینی و عطسه
 صدای تودماغی
 درد صورت، درد بینی، درد گردن و درد فک
 حالت تهوع و در برخی موارد استفراغ
سر گیجه
علائمی مانند بیحسی یا گزگز دست و پا در یک سمت بدن، فلج و کاهش سطح هوشیاری همراه با سردرد ممکن است باعث حمله ایسمیک گذرا یا سکته مغزی شود. این بدان معنا است که خونرسانی به مغز مختل شده است و به مراقبت‌های فوری پزشکی نیاز دارد.

• درمان درد پیشانی با بیماری زمینه‌ای ایجادکننده آن ارتباط مستقیم دارد. معاینات تشخیصی مانند سی تی اسکن یا ام آر آی ممکن است برای تشخیص بیماری یا رد احتمال ابتلا به بیماری‌های دیگر مورد نیاز باشد.
  • مدیریت و کنترل متداول و محافظه‌کارانه که شامل تغییرات سبک زندگی، تمرینات ورزشی و پرهیز از عوامل محرک می‌شود نیز همراه با دارو درمانی از اهمیت زیادی برخوردار است.
  • درمان فشار عضلانی و سردردهای تنشی شامل موارد زیر می‌شود:

o داروهای ضد درد
o شل کننده‌های عضلات
o داروهای تخدیر کننده و آرام‌بخش
o داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای
o داروهای ضد تشنج

• رفع خستگی چشم معمولاً به دارویی نیاز ندارد و با مصرف برخی داروهای مسکن در مدت کوتاهی بهبود می‌یابد. تغییرات سبک زندگی، استفاده از محافظ‌های چشم و لنزهای حفاظتی معمولاً به کاهش شدت خستگی چشم کمک می‌کنند.
  • درمان سینوزیت شامل اقدامات زیر می‌شود:

o اسپری‌های بینی – سالین، ضد احتقان و کورتیکواستروئیدها
o داروهای خوراکی ضد احتقان و استروئیدها
o داروهای مسکن
o آنتی‌بیوتیک (برای درمان عفونت)

• روش‌های درمانی برای میگرن عبارتند از:

برای سردرد و پیشانی درد ناشی از میگرن اقدامات درمانی به دو بخش تقسیم می‌شود، یکی اقدامات پیشگیری‌کننده و دیگری اقدامات خنثی‌کننده. در اقدامات پیشگیری‌کننده، به بیمار داروهایی داده می‌شود تا در هنگام بروز علائم پیش هشدار حملات میگرن آنها را مصرف کند. در اقدامات خنثی‌کننده، داروهایی برای بیمار تجویز می‌شود که وی می‌تواند پس از شروع سردرد آنها را مصرف کند. این داروها عبارتند از:

o داروهای مسکن و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی
o تریپتان